Menu

Biografie

Philippe Schoeller

Philippe Schœller studeerde piano bij Jean-Claude Henriot, harmonie en contrapunt bij Béatrice Berstel, koorzang in het Bach-koor van Justus von Websky, orkestleiding bij Gérard Dervaux aan de l’École Normale de Musique de Paris en analyse bij Robert Piencikowski. Tussen 1982 en 1986 volgde hij les bij Pierre Boulez aan het Collège de France in Parijs en volgde ook de masterclasses van Franco Donatoni aan het CNSM van Parijs en vrije lessen bij Iannis Xenakis aan het École des Hautes Études. Zijn ontmoetingen met Helmut Lachenmann, Henri Dutilleux en Elliott Carter zouden hem in sterke mate beïnvloeden. Hij verrijkte zijn vorming als muzikant met studies musicologie en filosofie. Hij volgde een stage muzikale informatica aan het Ircam alvorens belangrijke werken te realiseren voor geluidssynthese, met als doel het ontwerp van een nieuwe instrumentenbouw conform aan de traditionele. Philippe Schœllers stijl, zijn werken werden vertolkt over de hele wereld, kan worden verbonden met termen zoals ‘kleur’, ‘transparantie’ en ‘subtiliteit’, maar ook met ‘energie’, ‘lenigheid’, ‘beweging’ en ‘organische vorm’. Zijn werken – gaande van uitgepuurd solowerk tot werk voor groot orkest – getuigen van een grote zorg voor detail en een zekere drang naar het duizelingwekkende, eigen aan zijn voorliefde voor de ‘texturale percepties’. Als laureaat van meerdere compositieprijzen behaalde hij in 2012 de Prix de la Sacem voor de beste filmmuziek (l’Exercice de l’État). Naast de masterclasses die hij leidde in Kopenhagen, Hannover en aan het Ircam, doceert Philippe Schoeller analyse aan het CNSM in Lyon.