Menu

Biografie

Baudouin de Jaer

De in Aalst geboren componist en violist Baudouin De Jaer studeerde compositie bij Philippe Boesmans, Frederic Rzewski en Henri Pousseur in België, vervolgens bij Bruce Mather aan de Universiteit van McGill in Montréal, alsook improvisatie bij Garrett List. Zijn eerste stukken waren opdrachten van het ensemble Musiques Nouvelles en het Filharmonisch Orkest van Luik. In het midden van de jaren ‘90 hield hij evenwel op met componeren om zich toe te leggen op muzikaal veldwerk. In 1996 nam hij in Brussel deel aan de oprichting van de Cirque de Sons, een ambulante school die tot in Slovenië, Korea en Palestina opereerde. In 2003 richtte hij bovendien in Brussel het project van een universiteit van de KUNST op, dat uiteindelijk uitmondde in de Maison de la Création, een cultureel centrum in Brussel-Noord. In 2007 leidde hij het project Orchestre d’un jour. Tussen 2004 en 2010 hervatte hij het componeren met een reeks stukken voor solo-instrumenten, waaronder verschillende Koreaanse (kayagum, daegum, kumongo) en schreef hij ook werk voor een traditioneel Koreaans orkest. Zijn stukken voor het kayagum, opgenomen op het label Sub Rosa, leverden hem een onderscheiding op door het National Center for Korean Traditional Performing Arts in Seoel. In 2010 slaagde Baudouin De Jaer er tevens in om de raadselachtige schriftuur van de outsider kunstenaar Adolf Wölfli te ontcijferen, wat aanleiding gaf tot een andere opname bij Sub Rosa. Baudouin De Jaer componeerde voorts voor dans en theater (Cie Kyung-a Ryu, Pierre Droulers, Jacques Delcuvellerie, Groupof, …).

Agenda