Menu

Biografie

Christophe Guiraud

Christophe Guiraud – afkomstig uit het zuidwesten van Frankrijk – begon zijn muzikale carrière als percussionist en componist bij verschillende bands die schipperden tussen lawaaierige rock en free jazz. Hij schoolde zichzelf in elektroakoestische compositie en werkte samen met verschillende formaties uit de onafhankelijke scène. Als geluidsingenieur bracht hij een aantal jaren door met het experimenteren met geluid in zijn eigen studio, alvorens onder de naam Tellemake twee albums en een maxi uit te brengen bij Angström Records – een label uit Toulouse en thans gevestigd in Brussel. De albums weefden akoestiek en elektronica op een subtiele wijze door elkaar. Parallel hieraan componeerde hij – samen met Electrons Libres, Pauline Nadrigny (Lodz) en Cyril Lefèvre – muziek voor heel wat doofstomme films die werden vertoond in cinematheken of festivals zoals het Printemps de Septembre in Toulouse en in kunstencentra, waaronder Le Palais de Tokyo in Parijs. Tussen 2007-08 werkte hij samen met musici uit het Conservatorium van Toulouse en de zangeres Jessica Constable aan Matador, een verzameling elektroakoestische stukken. Daarna verliet Christophe Guiraud Frankrijk om zich te vestigen in Brussel. Daar, omringd door Zahava Seewald – vermaard vertolkster van zowat alle joodse tradities – en musici uit de Conservatoria van Brussel en Luik, evolueerden zijn muzikale creaties verder als een kruisbestuiving van traditie en erfgoed. Hij beschouwde de elektronische muziek als een “organische, wereldse klank” in navolging van de regisseur Andrei Tarkovsky. In 2011 richtte hij het ensemble La Grive op, waarmee hij de schotten, die maar al te vaak de muzikale tradities verdeelden, wou ontmantelen. Dit voornemen was het gevolg van een parcours dat liep van experimentele rock tot de meer formele muzikale creatie. Getuige hiervan de oprichting in 2012 van het festival Abside (in het Brabantse Bertrem), waar vertolkers van oude muziek en hedendaagse componisten zich verenigden in hun studie van organologie, middeleeuwse schriftuur en barok. In zijn recent gemengd werk – gecreëerd door ensembles zoals Sturm und Klang, Ictus of het Ensemble 21 – deed Christophe Guiraud beroep op oude instrumenten – zoals de Hotteterre fluit, de viola da gamba of de basso di viola – en bestoof hen met een vleugje elektronica.