Menu

Biografie

Claude Ledoux

Claude Ledoux, geboren in Auvelais, studeerde na zijn studie menswetenschappen schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten en muziek aan het Conservatorium van Luik, waar Jean-Louis Robert hem de muziek uit de twintigste eeuw leerde kennen. Daarna volgde hij compositielessen bij Frederic Rzewski, Philippe Boesmans en Henri Pousseur, analyse bij Célestin Deliège en studie van de elektroakoestiek bij Patrick Lenfan (aan wie hij in 1980 zijn kennismaking met Tristan Murail had te danken, een kennismaking die doorslaggevend bleek voor zijn verdere carrière). Hij vervolmaakte zijn opleiding in Hongarije en Italië, waar hij seminaries compositie volgde bij György Ligeti. Tussen 1987 en 1989 volgde hij bovendien nog stages muzikale informatica aan het Parijse Ircam, alsook lessen bij Iannis Xenakis aan de universiteit. Gedreven door zijn voorliefde voor Azië en de Aziatische muziek ondernam hij in 1992 een reis die hem voerde van de Himalaya naar de woestijn in Rajasthan. Vervolgens ontdekte hij Cambodia, Indonesië en Vietnam. Meer recentelijk reisde hij in het gezelschap van zijn vrouw – de pianiste Nao Momitani – naar Japan om zijn kennis van het traditionele Japanse repertoire uit te diepen. Sporen van deze geluidsontdekkingen zijn terug te vinden in zijn werken, van Torrent voor cello en ensemble (1995) tot Cercle de Rangda voor piano en orkest (1999). Zijn oeuvre omvat zowel orkest- als kamermuziek, alsook gemengde stukken en bestrijkt zowat alle repertoires. Het verraadt invloeden uit de spectrale school en drukt een natuurlijke hang naar muzikale synthese uit. Zijn werk voerde hem naar alle uithoeken van de wereld en leverde hem talloze onderscheidingen op. Claude Ledoux was van 2007 tot 2009 werkzaam aan het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten (Bozar). Gedurende deze periode schreef hij onder meer zijn derde strijkkwartet (Las Lagrimas de un Angel) voor het Danel Kwartet alsook Les Levants de Tiahuanco voor orkest. Na een opdracht van de Franse staat die hem toeliet A terra sem Mal voor het ensemble Le Balcon (gecreëerd in Parijs in februari 2011) te componeren, schreef hij in 2014 Crossing Edges en Echoes of Crossing Edges voor het Shanghai Sinfonietta. Parallel aan zijn compositieactiviteiten vervoegde hij als pianist verschillende ensembles (Musiques Nouvelles, Ensemble Varèse de Parme, Ottomani). In 2012 was hij tevens artistiek commissaris van het Ars Musica Festival en tussen 2002 en 2005 artistiek directeur van het Centre de formations et de recherches musicales de Liège (het huidige Centre Henri Pousseur). Claude Ledoux doceert momenteel compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen en analyse aan het Parijse CNSM.

Agenda