Menu

Biografie

David Lang

David Lang, geboren in Los Angeles, studeerde aan de Universiteiten van Iowa, Yale en Stanford.

Hij kreeg les van onder meer Lou Harrison, Hans Werner Henze, Martin Bresnick, Jacob Druckman, Roger Reynolds en Henri Lazaroff. Tussen 1980 en 1981 won hij tot twee maal toe de Student Composer Awards van de BMI Foundation. In 1987 componeerde hij Are You Experienced, een stuk geïnspireerd door het gelijknamige album van Jimi Hendrix, waarop een verteller, een gereduceerd orkest en een elektrische tuba werden gemengd, teneinde de gemoedsstemmingen te beschrijven van iemand die een stoot op het achterhoofd had gekregen. Zijn hang naar iconoclastische titels werd ook duidelijk met Eating Living Monkeys (1985) en Bonehead (« Sukkel », 1990). Nog in 1987 richtte hij in New York – samen met Julia Wolfe en Michael Gordon – het ensemble Bang On A Can op, een ensemble dat flirtte met de grenzen van jazz, rock, multimedia en hedendaagse muziek. Met dit ensemble nam hij deel aan allerhande creatieve projecten zoals The Carbon Copy Building, een ‘stripopera’ gecreëerd in 1999 met Julia Wolfe, Michael Gordon en illustrator Ben Katchor. Vervolgens droegen de drie componisten bij aan Lost Objects, een ‘oratorium’ dat in 2001 aanleiding gaf tot een discografische publicatie bij Teldec en vervolgens in 2001 tot Shelter – naar een boekje van Deborah Artman – dat in 2005 gecreëerd werd door het Trio Mediaeval en het ensemble MusikFabrik. In 2000 werkte David Lang samen met het Kronos Kwartet, waarvoor hij de arrangementen van de soundtrack Requiem for a Dream voor zijn rekening nam. In 2002 werkt hij in San Francisco opnieuw met het kwartet samen voor de creatie van de opera The Difficulty of Crossing a Field, naar een korte novelle van Ambrose Bierce. David Lang verdiende ook zijn sporen in de wereld van hedendaagse dans: hij componeerde muziek voor het spektakel Amalia (voor het gezelschap La La La Human Steps van Edouard Lock), alsook voor Reflections, een choreografie van Benjamin Millepied gecreëerd in 2013 aan de Opera van Parijs. Zijn stuk World to Come, geschreven in 2003 voor de celliste Maya Beiser, vormde gedeeltelijk de inspiratie voor Steve Reichs (zijn vriend) kwartet WTC 9/11 (2010). In 2008 won David Lang de Pulitzer prijs voor muziek voor zijn The little match girl passion, gecreëerd in het Carnegie Hall voor de vier stemmen van het Theatre of Voices van Paul Hillier en geïnspireerd door een sprookje van Hans Christian Andersen en de Matthäus-Passion van J.S. Bach. Een opname van dit oeuvre verscheen in 2009 bij Harmonia Mundi. Voorts doceert hij sinds 2008 aan de faculteit compositie van de Universiteit van Yale. Vandaag is hij één van de meest gespeelde Amerikaanse componisten. In 2013 werd hij door Musical America zelfs uitgeroepen tot Componist van het jaar. David Lang is ook resident aan het American Conservatory Theater van San Francisco.

Agenda