Menu

Biografie

Jean-Marie Rens

Jean-Marie Rens studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij onder andere een eerste prijs voor harmonie behaalde in de klas van Jean-Claude Baertsoen en een eerste prijs voor fuga in de klas van Marcel Quinet. Bij laatstgenoemde studeerde hij compositie en orkestratie. Vervolgens bekwaamde hij zich verder dankzij de stages ‘Acanthes’ in Avignon bij Olivier Messiaen, Pierre Boulez en Toro Takemitsu. Stravinsky, Bartók, Boulez en Ligeti zijn enkele van de componisten die zijn werk diepgaand hebben beïnvloed. Aan Stravinsky en Bartók dankt hij zijn wil tot een erg strenge organisatie van de vormelijke aspecten. Aan Boulez dankt hij het werken rond manipulatie van toonhoogtes en tijdsduur in de ‘geest’ van het serialisme.Ligeti op zijn beurt was bepalend op het vlak van reflectie over de perceptie van tijd doorheen (de perceptie van) het muzikaal discours. Deze problematiek van de ‘psychologische tijd’ is steeds prominent aanwezig in zijn werk, getuige hiervan titels zoals Temps illusoire, Image-temps, Mémoire en Synchronie. Verschillende van zijn werken werden gecreëerd door formaties zoals het ensemble Musiques Nouvelles, het orkest van de RTBF, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik, Voices of Europe, het Wereldkoor van jongeren en het Nationaal Orkest van België – en werden bekroond tijdens verschillende compositiewedstrijden. Het label Cyprès wijdde twee monografische cd’s aan zijn muziek: Vibrations (2003) en Traces (2011), waardoor hij in 2012 de trofee van de Octaves de la Musique in de categorie ‘Hedendaagse muziek’ in de wacht kon slepen. Zoals Jean-Marie Rens in 2012 verklaarde: “Ik ben Bouleziaans in mijn ziel en in het bijzonder op het niveau van de complexiteit van de gedachte. Maar deze complexiteit – hoe groot ook – mag nooit de perceptie van de luisteraar naar de achtergrond verbannen. Thans – in mijn werk als componist – grenst deze complexiteit aan uiteenlopende vormen van esthetiek. Bijvoorbeeld: ik vrees er niet langer voor dat mijn muziek herinnert aan mijn muzikaal verleden, zoals aan rock en jazz, die er zich hardnekkig in durven integreren.” Naast zijn activiteiten op het vlak van de ‘ernstige’ muziek creëerde hij eveneens het Quadrens jazzkwartet, waarmee hij verschillende van zijn composities speelde, waaronder Tourelle, opgenomen door Philippe Catherine en Charles Loos. Jean-Marie Rens doceerde schriftuur en muziekanalyse aan het Conservatorium van Brussel en de Universiteit van Lille. Vandaag is hij directeur van de Muziekacademie van Sint-Gillis en professor muziekanalyse aan het Conservatorium van Luik. Als oud-vicepresident van de Belgische Vereniging voor Muziekanalyse publiceerde hij in 2004 Comprendre les œuvres tonales par l’analyse, uitgegeven door Delatour-France en in 2013 Messagesquisse de Pierre Boulez, lorsque matériau, temps et forme s’harmonisent, uitgegeven door L’académie Royale de Belgique.

Agenda