Menu

Biografie

Johanni Curtet

Johanni Curtet is etnomusicoloog, gespecialiseerd in khöömii (difonische zang), zang uit de overgeleverde Mongoolse traditie, beslagen in vragen i.v.m. overdracht, geschiedenis en etnomusicologie en het immateriële culturele erfgoed. In 2010 zet hij de Mongoolse khöömii mee op de representatieve lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid van de UNESCO.

Hij geeft les aan het departement etnomusicologie aan de Université Rennes 2 en wordt regelmatig in het buitenland uitgenodigd om te doceren (Zwitserland, Verenigde Staten). Hij doet ook aan overdracht van de difonische zang binnen verschillende structuren (Université Rennes 2, Philharmonie de Paris, IIMM).

Als artistiek leider van Routes Nomades, organiseert hij tournées en produceert hij traditionele Mongoolse platen sinds 2006. De laatst geproduceerde zijn Une Anthologie du khöömii mongol (2017) en Jangar de Khusugtun (2020), onder het label Buda Musique. Hij wordt gevraagd om, met zijn expertise, wetenschappelijk en artistiek advies te geven voor internationale projecten (Théâtre de la Ville/France Musique, Festival international des musiques sacrées de Fès).

Hij is gitarist en difonisch zanger bij het trio Meïkhâneh en heeft zijn meester Tserendavaa Dashdorj en diens zoon Tsogtgerel op talrijke festivals vergezeld. Als solist, wordt hij uitgenodigd voor verschilende projecten i.v.m. difonische zang, zoals Urbi&Orbi van Pierrick Lefranc (creatie Les Nuits de la Voix 2013), l’Opéra électrique Ève future van Alain Basso (creatie Bonlieu-Scène nationale d’Annecy 2017), l’ensemble 9 de Pierre Redon (2018-2019) of Katajjaq & Khöömii, Chorus Nunavik/Mongolie van Katia Makdissi-Warren (creatie Festival Présence Autochtone, Montréal 2019).

Kalender