Menu

Biografie

Morton Feldman

Morton Feldman – geboren in Brooklyn (New York) als telg van een joods-Oekraïense familie – studeerde piano (bij Vera Maurina Press, oud-leerling van Busoni en verwant met Scriabine), contrapunt (bij Wallingford Riegger) en compositie (bij Stefan Wolpe, leerling van Schreker en Webern). Dankzij laatstgenoemde leerde hij Edgar Varèse kennen, die hij hartstochtelijk bewonderde en met wie hij een diepe vriendschapsband opbouwde. Varèses invloed leidde tot een conceptie van muziek gecentreerd rond het luisteren en de klank. In 1950 ontmoette hij John Cage tijdens een concert met muziek van Webern gebracht door de Filharmonie van New York en componeerde voorts Projection 1, zijn eerste werk in grafische notatie. Samen met John Cage, Earle Browne en Christian Wolfe werd Morton Feldman één van de protagonisten van wat men de New York School zou noemen. Hij was bevriend met schilders uit het abstract expressionisme: Jackson Pollock, Philip Guston, Frank O’Hara en Mark Rothko. Zij inspireerden hem tot verschillende stukken zoals het majestueuze Rothko Chapel (1971). Tussen 1953 en 1958 – en vervolgens voorgoed in 1967 – verliet hij de grafische notatie en weigerde hij zijn muziek te assimileren aan de improvisatie. In Berlijn – waar hij al tussen 1971-72 had vertoefd op uitnodiging van het DAAD en waar hij zijn joodse origine naar eigen zeggen had ‘herontdekt’ – ontmoette hij in 1976 Samuel Beckett. Deze stuurde hem kort daarna het gedicht ‘Neither’ op, een gedicht dat het raamwerk van de gelijknamige opera – gecreëerd in 1977 in Rome – zou vormen. In Feldmans muziek wordt de tijd extreem uitgerekt en worden variaties op steeds verfijndere nuances en texturen verkend. Zijn muziek verheft zich tot een kunst die – zoals Laurent Feneyrou schreef – « de tijd zijn essentie verleent. » Van 1973 tot zijn dood bezette Morton Feldman de zetel compositie aan de Edgar Varèse Universiteit in New York/Buffalo.

Agenda