Menu

Biografie

Nadia Ratsimandresy

Nadia Ratsimandresy ontdekt de Martenot-golven op 9-jarige leeftijd bij Françoise Pellié-Murail te Evry. Ze is in het bezit van Diplômes de Formation Supérieure d’onde Martenot et d’Acoustique Musicale die ze allebei behaald heeft in 2002 aan het CNSM de Paris. Nadia Ratsimandresy wijdt zich aan de kamermuziek en aan de levende voorstelling: ze is mede-oprichtster van het Trio 3D in 2003 met Virginie Colette, sopraan, en Sophie Maréchal, gitariste, waarmee ze talrijke stukken maakt.

Ze werkt samen met Italiaans pianist Matteo Ramon Arevalos voor het programma Messiaen et autour de Messiaen, gewijd aan Messiaen en zijn leerlingen. Ze werkt ook samen met de compagnie uit Parijs van Judith Depaule, Mabel Octobre.

Nadia Ratsimandresy ontwikkelde een solo programma voor golven en elektronica dat voor het eerst voorgesteld werd in september 2012 op het festival City Sonic te Bergen (België) d.m.v. de re-interpretatie van Solo für Melodie-Instrument mit Rückkopplung (1965-1966) van Karlheinz Stockhausen, herwerkt voor golven en patch Max MSP (ontwikkeld door  Carl Faia, live sound designer, in de Art Zoyd studio’s). Dit recital werd vertolkt in november 2015 in het Consortium te Dijon, uitgevoerd door Why Note, met Baptiste Chatel, klankingenieur.

Agenda