Menu

Biografie

Renaud De Putter

De Brusselaar Renaud de Putter leidde een driedubbel parcours als componist, regisseur en schrijver, gearticuleerd rond thema’s zoals ‘identiteit’ en ‘geheugen’. Hoewel in essentie een autodidactisch componist kreeg hij vanaf 1994 advies van Philippe Boesmans en nam hij in 2009 deel aan een muzikale informaticastage aan het Ircam in Parijs. Zijn stukken werden opgenomen in het programma van verschillende Belgische en buitenlandse instituten, met name Bozar, Ars Musica en verder de festivals van Agora (Paris) en Musica (Straatsburg). Ze werden vertolkt door prestigieuze ensembles (Accroche-Notes, Ictus, Kryptos, Musiques Nouvelles) en Belgische en buitenlandse solisten, met name Johan Bossers, Élise Gäbele, Stephane Ginsburg, Garth Knox en Carine Zarifian.Zijn vrije muzikale expressie – schatplichtig aan diverse esthetische stromingen – drukte zich voornamelijk uit in talrijke vocale stukken, maar ook in filmmuziek. Vanaf 2000 legde Renaud de Putter zich toe op productie en tekende voor verschillende (langspeel)films, waaronder Chants de simplification (met de dansers Mark Lorimer en Johanne Saunier en de zangers David Linx en Hamida Tachfine, 2002). Deze films werden voorgesteld tijdens festivals zoals het Roma Film Festival, OVNI Barcelona, Instants vidéo Marseille, het Moscow International Festival of Visual Anthropology, Filmer à tout prix (Brussel). Hij was tevens auteur van teksten die verschenen in tijdschriften, poëziebundels en vertellingen die vaak gestalte gaven aan podiumperformances.