Menu

Biografie

Stéphane Collin

Stéphane Collin, geboren in Leuven, studeerde muziek aan de Academie van Verviers, vervolgens aan het Conservatorium van Luik en speelde ondertussen in allerhande jazzformaties. Gegrepen door een niet-aflatend eclecticisme verdeelde zijn parcours zich tussen variété – hij maakte arrangementen voor Ann Pierlé en Gilbert Montagné), jazz – hij speelde in een kwartet aan de zijde van Philip Catherine, Michel Hatzigeorgiou en Stéphane Galland – en klassieke muziek. Zijn opus 1, Resolutio (1987) is een stuk voor sopraansaxofoon, strijkkwartet en vrouwenkoor met als thema de christelijke esoterie. Sindsdien schreef Stéphane Collin spaarzaam (een twintigtal) partituren waarin de vorm de basis is voor een intuïtieve schriftuur met als muze de Franse literatuur, zonder tot dusver de traditionele bronnen van harmonie, ritme en melodie te verzaken. Vanaf 2000 werden veel van deze partituren – waaronder L’Enfer, voor jazzkwartet en orkest (2004), La Toute Petite Tétralogie – Le Petit Oiseau (2010), Wuthering Heights (arrangementen van het werk van Kate Bush, geschreven in opdracht van Ars Musica, 2011) en Musique Nouvelle (voor basklarinet, celesta, fluit, hoorn, trombone en percussie, 2012) – gecreëerd door het ensemble Musiques Nouvelles van Jean-Paul Dessy. In 2013 componeerde Stéphane Collin, op vraag van de Luikse universiteit À la manière et sur le Nom Complet de Brian Eno, een stuk voor elektronica opus 21.