Menu

Kalender

Sluiten

June

2017

LUN
MAR
MER
JEU
VEN
SAM
DIM
1Thu
2Fri
3Sat
4Sun
5Mon
6Tue
7Wed
8Thu
9Fri
10Sat
11Sun
12Mon
13Tue
14Wed
15Thu
16Fri
17Sat
18Sun
19Mon
20Tue
21Wed
22Thu
23Fri
24Sat
25Sun
26Mon
27Tue
28Wed
29Thu
30Fri
Kalender

Binnenkort

Dagen
:
Uur
:
Minuten

2 november 2019 om 20:00

 Concert

Zie rooster

Festivalopening

Locatie : Cinema Palace, Brussel

QuatuorAmon © Nicolas Leuleu Photography

Christian Zanési

Festivalopening: installatie en concert

Ars Musica, 30 jaar klankavontuur!

Om dit evenement te vieren, openen we de feestelijkheden in Cinéma Palace met drie uitzonderlijke concerten en vier personen die de muziekcreatie voorstaan: George Crumb, David Chalmin, Boris Benazdia en Christian Zanési.

20:00 (10 min) – Boris Benazdia
Sonate voor cello solo, Gyorgi Ligeti
Les mots sont allés, Luciano Berio
Foyer Hamesse

20:15 (20 min) – Quatuor Amon
Black Angels, George Crumb
Foyer Hamesse

20:50 (40 min) – Christian Zanési
L’esprit des lieux
Détournement choral
electro set
Atrium

21:40 (40 min) – David Chalmin
La Terre invisible, electro set
Atrium

Gedreven door zijn passie om muziek door te geven en zijn eclectische smaak, speelt Boris Benazdia zowel solo, in kamermuziekensembles (Mas Musici, Trio Egmont, Trio Lumen) als met orkesten (ORCW, NOB, Orchestre National de Lyon, …). Hij is tevens overtuigd dat een muzikant van de XXIste eeuw polyvalent moet zijn en richt o.a. een festival op in de Creuse, laat zich beïnvloeden door muziek uit de Balkan, uit de jazz, en niet te vergeten de hedendaagse creatie terwijl hij bij dit alles naar excellentie streeft. De sonate voor cello van György Ligeti is één van zijn lievelingsstukken.

“Black Angels” is een verrassend en exotisch werk dat op zoek gaat naar zeldzame klanken en wordt door zijn beknoptheid, zijn toegankelijke soberheid en door de invloed van oosterse tradities gezien als een referentie in de hedendaagse strijkkwartetschriftuur.

George Crumb roept door zijn onirisme en assertieve symboliek het trauma van de oorlog op. Het uitstekende Amôn Quartet, een ensemble dat al jaren samenwerkt met ARS MUSICA, brengt ons dit meesterwerk.

Christian Zanési’s parcours maakte heel wat interessante omzwervingen. Van film tot het geluidsontwerp van de RATP (de MIVB van Parijs), van het ruimtelijk concert tot techno en geïmproviseerde muziek. Hij componeerde ook voor dans, theater, film (met name speelfilms van de meester van de animatie René Laloux) en installatie; de wereld van Christian Zanési is meervoudig.

Als hoofd van de GRM, artistiek directeur van het festival Présences électronique, schreef hij composities zoals “Eclisses”, “Arkheion”, les mots de Stockhausen” en “GRM Experience” met Mika Vainio en Christian Fennesz. Voor het 30-jarig bestaan van ARS MUSICA ontwerpt hij iets tussen klankinstallatie en ruimtelijk werk.

Het laatste evenement van dit openingsconcert laat ons kennismaken met David Chalmin, een spannende muzikant die geluid in al zijn vormen cultiveert. Hij nam de albums op van Matt Elliott van The National, Katia en Marielle Labèque en Richard Reed Parry, Efterklang. Zijn repertoire varieert van rock tot avant-garde, klassiek en hedendaagse muziek. Voor dit unieke concert presenteert hij zijn album “la terre invisible”, waaruit blijkt wat voor een uitstekende componist en producer van elektronische muziek hij is.

Programma

Christian Zanési (1952), Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA

Black Angels ( 1971 ) - George Crumb (1929)

David Chalmin

Sonate pour violoncelle seul - Gyorgy Ligeti (1923 - 2006)

Les mots sont allés - Luciano Berio

, Christian Zanési

, Quatuor Amon

, David Chalmin (electronics)

, Boris Benazdia (cello)

Prijs

Gratis, te reserveren

coproductie

Palace

About Ars Musica

Voir plus

Discover
The programme

Voir plus