Menu

Kalender

Sluiten

June

2017

LUN
MAR
MER
JEU
VEN
SAM
DIM
1Thu
2Fri
3Sat
4Sun
5Mon
6Tue
7Wed
8Thu
9Fri
10Sat
11Sun
12Mon
13Tue
14Wed
15Thu
16Fri
17Sat
18Sun
19Mon
20Tue
21Wed
22Thu
23Fri
24Sat
25Sun
26Mon
27Tue
28Wed
29Thu
30Fri
Kalender

Binnenkort

Dagen
:
Uur
:
Minuten

13 november 2021 om 20:00

 Concerts

Zie speeldata

Phonations

Locatie : Arsonic, Bergen

Ondes vocales - Nicolà Sani © Giovanni Zoli

Ondes vocales - Giusy Caruso © Alessandro Giorgi Art Photography

Tatsiana Zelianko © Eric Chenal

Trio(s) - Carlo Rizzo

Trio(s) - Benat Achiary © Guillermo Navarro

Trio(s) - Henry Fourès

Phonations

Deel 1: Ondes vocales: Werken voor stem, piano en ondes Martenot.

In 1922 nam korporaal Maurice Martenot, een radiotelegrafist tijdens de Eerste Wereldoorlog, een patent op een instrument gebaseerd op een elektronische oscillator. In 1928 werd deze neef van de theremin meteen een groot succes wanneer het voor het eerst gebruikt werd in de Parijse Opera in een werk van Levidis. De spookachtige klanken sieren later de werken van Milhaud, Honegger en Messiaen en charmeerde ook Edith Piaf, Catherine Sauvage, Léo Ferré en Jacques Brel.

Nicolà Sani studeerde compositie bij Karlheinz Stockhausen. Hij componeerde tal van instrumentale en elektroakoestische werken, evenals werken voor dans- en muziektheater, installaties en eclectische werken, die worden gebracht op de belangrijkste festivals voor nieuwe muziek, in internationale muziektempels en elektronische kunst- en multimedia-festivals.

In cinema, videokunst, muziektheater en performance werkte hij samen met kunstenaars als Michelangelo Antonioni, Mario Sasso, Nam June Paik, Fabrizio Plessi, Studio Azzurro, Ugo Gregoretti, David Ryan…

Tatsiana Zelianko, componiste en pianiste uit Wit-Rusland, studeerde piano in Minsk en compositie in Luxemburg.

Ze woont sinds 2008 in Luxemburg.Haar werk wordt regelmatig uitgevoerd in het Groothertogdom en in Frankrijk, waar ze artiest in residentie was op het Festival Musiciennes de Ouessant. “Ik onderzoek transparante en soms tonale geluidsstructuren gebaseerd op het principe van variatie”, zegt Tatsiana Zelianko,

Met de interpretatie van haar werk Niwwelsequenz (Luxemburgs voor ‘Nevel Sequentie’) heeft het Belgische publiek de kans om deze componiste te ontdekken.

Cyrille Thoulen studeerde eerst sociologie aan de ULB (Université Libre de Bruxelles) alvorens naar het Koninklijk Conservatorium van Brussel te trekken en er de compositieklas van Daniel Capelletti te volgen.

Als socioloog specialiseerde hij zich in de kunsten en deed hij diepgaand onderzoek naar het tot stand komen van de “smaak” van de muzikant, van de amateuruitvoerder tot degene die de keuzes van de componist beïnvloedt.

Als componist streeft hij tegelijkertijd naar een synthese tussen verschillende soorten erfgoed, ervan uitgaand dat zogenaamd tegengestelde esthetische modellen (tonaliteit, atonaliteit, spectralisme, microtonaliteit, enz.) elkaar in werkelijkheid evenveel kunnen verrijken als andere “verworvenheden”.

Deel 2: Trio(s): een concert met Henry Fourès, Beñat Achiary en Carlo Rizzo

Je moet de Baskische zang van Beñat Achiary minstens één keer in je leven gehoord hebben. Er bestaat geen equivalent voor deze vocale expressie, die tegelijkertijd aards en hemels klinkt en die de componist van Pierrot Lunaire blij zou hebben gemaakt. Carlo Rizzo, van zijn kant, drukt zich uit door middel van lijsttrommels (frame drums), van alle soorten, alle landen en alle tradities. Zijn virtuositeit is buitengewoon, vooral op de polytimbrale tamboerijn die hij zelf heeft ontwikkeld.

Dit concert op 13 november in Arsonic in Bergen is dan ook een must. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de pianotussenkomst van Henry Fourès, de man die het trio verenigt. Fourès is een verrassende musicus-componist, zowel vertolker van de klassieke traditie als allround musicoloog, met een opleiding in zowel middeleeuwse muziek als in pianospel en muziekelektronica. Eclecticisme dat zich weerspiegelt in zijn loopbaan als leraar van geïmproviseerde muziek en middeleeuwse muziekgeschiedenis.

De muziek van het trio Henry Fourès, Beñat Achiary en Carlo Rizzo komt voort uit een convergentie tussen de tradities van het spel en de ritmiek van de Baskische taal en zang, de tradities van de lijsttrommels uit Zuid-Italië, India en Noord-Afrika, en de tradities van het schrijven voor piano. Ongehoorde ervaringen in het vooruitzicht …

Programma

Deel 1 - Ondes vocales -

Anna Blossom has wheels - Nicolà Sani (1961), Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA

Oeuvre-thérapie, Niwwelsequenz - Tatsiana Zelianko , Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA

Scorcio - Cyrille Thoulen , Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA

Deel 2 - Trio(s) -

Célébration du Fa - Henry Fourès (1946), Belgische creatie

Célébration de la caresse, voor polytimbrale tamboerijn - Henry Fourès (1946), Belgische creatie

Déploration - Henry Fourès (1946) Benat Achiary (1947) Carlo Rizzo (1955)

Celan Paul - Henry Fourès (1946) Benat Achiary (1947) Carlo Rizzo (1955)

Robin Armand - Henry Fourès (1946) Benat Achiary (1947) Carlo Rizzo (1955)

À la recherche du rythme perdu - Luc Ferrari (1929)

, Gabriel Hollander (dirigent)

, Anna Clementi (zang)

, Thomas Bloch (Ondes-Martenot)

, Giusy Caruso (piano)

, _

, Beñat Achiary (zang)

, Carlo Rizzo (lijsttrommel)

, Henry Fourès (piano)

coproductie

MARS - Mons arts de la scène

Anna Clementi © Ava Pivot

Thomas Bloch © Frederic Godard

Cyrille Thoulen © Cyrille Thoulen

About Ars Musica

Meer info

Ontdek
HET PROGRAMMA

Meer info