Kalender
Sluiten
Binnenkort
7 november 2020 om 20:00
Concert
Zie rooster
Locatie : Botanique, Brussel
Stemmen uit het Noorden
Linda Oláh
Om haar muziek een poëtische betekenis te geven, transformeert en boetseert de veelzijdige muzikante Linda Oláh haar stem door geschreeuw, haar ademhaling of vocaal gereutel. Vanuit haar geboorteland Zweden heeft ze een zekere vocale traditie bewaard, die ze naar believen verkent. Via soloprojecten en samenwerkingen met tal van ensembles, zoals het National Jazz Orchestra, het Cabaret Contemporain, de Umlaut Big Band of het ensemble Miroirs Étendus waarmee ze Fausto Romitelli’s An Index of Metals uitvoerde, heeft ze haar eigen ‘unieke’ sound ontwikkeld.
Maarja Nuut
Maarja Nuut is afkomstig uit Estland, studeerde klassieke viool en wijdde zich, na een omweg langs de Hindoestaanse muziek die ze in India bestudeerde, resoluut aan Estse folkmuziek. Die passie voor de traditionele muziek uit haar thuisland bracht haar naar de Viljandi Culture Academy, een departement van de Universiteit van Tartu. Daar ontdekte ze pre-sovjet 78-toerenopnames van Estse dorpsmuziek, die essentieel waren in haar muzikale ontwikkeling. Vervolgens studeerde ze muziekwetenschappen aan de Universiteit van Stockholm waar ze ook geïnteresseerd raakte in Poolse folkmuziek. Haar stem en haar vioolspel, gecombineerd met subtiele elektronica, zijn gewoonweg betoverend.
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje
Het parcours van de Noorse Maja Ratkje ziet er heel anders uit dan dat van de andere gasten. Na haar studie compositie aan de muziekacademie in Oslo gaat ze naar het IRCAM, waar ze onder andere les volgt bij de componiste Kaija Saariaho.
Maja Ratkje heeft dus van bij het begin van haar loopbaan de mogelijkheden van de elektronica verkend, om die vervolgens ten dienste te stellen van haar stem, die ze als een akoestisch instrument beschouwt. Ze bezit een uiterst flexibele stem, die ze zuiver instrumenteel als een veelzijdige geluidsbron benadert. Dit mondt uit in een al even esthetische als emotionele ervaring, die, zowel door de vocale krachttoeren als door de ondersteunende elektronische soudscapes het publiek verrast.