Kalender
Sluiten
Binnenkort
13 november 2020 om 20:00
Concert
Zie speeldata
Locatie : Théâtre Poème, Brussel
Vocal waves
In 1922 nam korporaal Maurice Martenot, een radiotelegrafist tijdens de Eerste Wereldoorlog, een patent op een instrument gebaseerd op een elektronische oscillator. In 1928 voor het eerst gebruikt in de Parijse Opera in een werk van Levidis, was deze neef van de theremin meteen een groot succes . Hij zal met zijn spookachtige klanken de werken van Milhaud, Honegger en Messiaen sieren en bekoorde ook Edith Piaf, Catherine Sauvage, Léo Ferré of Jacques Brel.
Nicola Sani studeerde compositie bij Karlheinz Stockhausen. Hij heeft talrijke instrumentale en elektroakoestische werken voortgebracht, evenals werken voor dans- en muziektheater, installaties en gemengde werken, die worden uitgevoerd op de belangrijkste festivals voor nieuwe muziek, in internationale muziektempels en elektronische kunst- en multimedia-festivals.
Op het gebied van cinema, videokunst, muziektheater en performance werkte hij samen met kunstenaars als Michelangelo Antonioni, Mario Sasso, Nam June Paik, Fabrizio Plessi, Studio Azzurro, Ugo Gregoretti, David Ryan…
Tatsiana Zelianko, componiste en pianiste uit Wit-Rusland, studeerde piano in Minsk en compositie in Luxemburg.
Ze woont sinds 2008 in Luxemburg en wordt regelmatig uitgevoerd in het Groothertogdom en in Frankrijk, waar ze ‘Artist in Residence’ was op het Festival Musiciennes de Ouessant. “Ik onderzoek,” zegt Tatsiana Zelianko, “transparante en soms tonale geluidsstructuren gebaseerd op het principe van variatie.’
De interpretatie van haar werk Niwwelsequenz (‘Nevel Sequentie’ in het Luxemburgs) is een gelegenheid voor het Belgische publiek om deze componiste te ontdekken.
Cyrille Thoulen studeerde eerst sociologie aan de ULB (Université Libre de Bruxelles) alvorens naar het Koninklijk Conservatorium van Brussel te trekken en er de compositieklas van Daniel Capelletti te volgen.
Als socioloog specialiseerde hij zich in de kunsten en deed hij diepgaand onderzoek naar het tot stand komen van de “smaak” van de muzikant, van de amateuruitvoerder tot degene die de keuzes van de componist beïnvloedt.
Als componist streeft hij tegelijkertijd naar een synthese tussen verschillende soorten erfgoed, ervan uitgaand dat zogenaamd tegengestelde esthetische modellen (tonaliteit, atonaliteit, spectralisme, microtonaliteit, enz.) elkaar in werkelijkheid toch “verworvenheden” kunnen bieden.
Programma
Anna Blossom has wheels - Elektronica gerealiseerd op het SaMPL-CSC van het Conservatorium "C. Pollini" en de Universiteit van Padua - Nicolà Sani (1961), Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA
Oeuvre-thérapie, Niwwelsequenz - Tatsiana Zelianko , Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA
Ellipse - Cyrille Thoulen , Wereldcreatie in opdracht van ARS MUSICA
Prijs
/
coproductie
Steun: Istituto Italiano di cultura Coproduction & SABAM for culture