Kalender
Sluiten
Binnenkort
20 november 2020 om 20:00
Opgenomen op 20 november 2020
Concert
Zie speeldata
Locatie : Théâtre Poème, Brussel
Volatile / Versatile
Door hun veelzijdigheid en aanpassingsvermogen kan elk instrument in een blaaskwintet zowel solo spelen als bijdragen tot de kracht van het ensemble. Op dezelfde manier dat een enkele klank of dynamiek de retoriek plotseling kan doen ontvlammen en het hele ensemble als op een golf van een compacte klankmassa naar een etherisch discours surft.
STYX verkent werken voor blaaskwintet van zeven componisten: Salvatore Sciarrino, Erkki-Sven Tüür, Gyôrgy Kürtag, James Mc Millan, Thierry Escaich, John Cage en David Lang, respectievelijk Italiaans, Ests, Hongaars, Schots, Frans en Amerikaans.
Quintetto Opus 2 (1977)
Door middel van geluidstransformatie en het gebruik van verschillende effecten worden de instrumenten onherkenbaar gemaakt, hun bron wordt als het ware aan de luisteraar ontnomen. In dit korte kwintet is het pianissimo geen eenvoudig attribuut meer , maar wordt het vehikel voor verre klanken.
Architectonica I (1984)
De serie Architectonics van de Est Erkki-Sven Tüür is een geheel van werken voor verschillende formaties waarin akoestische en elektronische instrumenten met elkaar worden vermengd. Al deze stukken worden beheerst door de spanning die ontstaat door de tegenstelling en de combinatie van tonaal en atonaal materiaal, monodieën en massieve klankblokken, geïmproviseerde ritmes en ostinato’s.
Breathless
De hoorn, die David Lang als amateur op de universiteit bespeelde, heeft niet de welbespraaktheid van een hobo, fluit of klarinet. Wanneer hij binnen een blazersensemble een solopartij krijgt toebedeeld (zeldzame momenten van wraak), wordt de hoornspeler geconfronteerd met een ware uitdaging. Om deze situatie te counteren, componeerde David Lang een stuk waarin alle instrumenten precies evenveel noten speelden.
Quintett Opus 2 (1959)
Het Opus 2 Quintet is een onophoudelijk gevecht voor homogeniteit bij het uitwisselen van stemmen. We herkennen de invloed van Webern en we ontdekken met dit uit miniaturen bestaande kwintet de retoriek die Kurtag later zou ontwikkelen.
Music for wind instruments (1938)
Op 26-jarige leeftijd getuigt Cage al van zijn verlangen naar vernieuwing met een schriftuur zonder pathos en met een ietwat raadselachtig gebruik van de leegte. Cage maakt gebruik van een duidelijk schrift, terwijl hij toch speelt met aanzetten en timbres als in een subtiele caleidoscoop.
Trois instants fugitifs (1994)
Drie resoluut verschillende tableaus zonder duidelijke thematische link. De elementen van de compositie lijken elkaar op te zoeken en geleidelijk aan een vorm aan te nemen. Noten die hijgend herhaald worden, eerst ver weg, dan steeds indringender, om zich vervolgens koortsachtig en in een ruime frasering te vermengen tot een stortvloed van noten die weinig ruimte laat voor de meer lyrische ontboezemingen die hier en daar lijken te ontstaan.
Untold (1987/revised 91)
James McMillans inspiratiebronnen zijn spiritualiteit en politiek. Zijn katholieke geloof heeft hem geïnspireerd tot vele werken en missen. De traditionele Schotse muziek heeft hem evenzeer beïnvloed.
Met haar lyrische en expressieve sfeer werd de compositie Untolds vrijelijk geïnspireerd door een Iers liefdesliedje: For Ireland I’ll not tell her Name.
Programma
Trois instants fugitifs - Thierry Escaich
Quintetto Opus 2 - Salvatore Sciarrino
Architectonics I - Erkki-Sven Tüür
Breathless - David Lang (1957)
Quintett Opus 2 - Györgi Kurtag
Music for wind instruments - John Cage (1912 - 1992)
Untold - James MacMillan
, Ensemble STYX : , Anne Davids, Bert Helsen, Dries Tack, Kristien Ceuppens, Rozanne Descheemaeker
Prijs
Te herbeluisteren op Musiq3 in de loop van de maand november – datum wordt hier later meegedeeld.
coproductie
Théâtre Poème