Floèmee

Floèmee verenigt traditionele Iraanse en elektronische muziek tot een meditatieve klankwereld.

Koop tickets

Op zoek naar een oneindige ruimte vanop onze aarde... De muzikale creatie Floèmee van het gelijknamige ensemble verkent traditionele Iraanse muziek en poëzie, elektronische klanken, beelden en stem. Het subtiele project is een vluchtige compositie, die de fusie van heterogene muzikale talen en hun klankperspectieven cultiveert.

Nazanin Yalda zingt met hypnotiserende stem de lyrische gedichten van Saadi, een Perzisch dichter en verhalenverteller uit de middeleeuwen. Ze begeleidt zichzelf op de Setâr, een traditioneel Iraans snaarinstrument. De elektronische en ritmische wolken van Alex Recio projecteren deze poëtische en muzikale, vluchtige en mystieke traditie, in het derde millennium. Tenslotte schetsen de visuele creaties van Monica Montes een decor van doorschijnend lege landschappen en geometrische horizonten voor dit klankinstrument en een emotionele vervoering sinds het begin der tijden.

Gesprek met Floèmee

(Nazanin Yalda, Alex Recio, Monica Montes)

Floèmee is de naam zowel van jullie groep als van het concert: wat betekent het en wat is het project?
Dit project werd geboren uit een gemeenschappelijk verlangen om te experimenteren met de samensmetling van verschillende muzikale werelden. Wij wilden de confrontatie aangaan met zogenaamde "geleerde" hedendaagse muziek en elektronische muziek, die ons beide fascineren en raken. Deze zoektocht naar een gemeenschappelijke taal, ontdaan van de barrières van een vooraf bepaalde muziekstijl, opent een tweede perspectief. Het nodigt uit tot een ontmoeting met het oosterse muzikale universum, in het bijzonder de traditionele Iraanse muziek. Experimenteren met de samensmelting van verschillende muzikale talen is dan ook de leidraad van dit creatieve project.
Vlak voor Covid werden wij, Alex en Nazanin, toevallig kamergenoten. We houden allebei veel van planten en ons huis staat er vol mee; naast discussies over muziek wordt er in huis veel over planten gesproken, en toen ons project serieus genoeg werd en we op zoek gingen naar een naam, dachten we er dus aan om plantgerelateerde opties te onderzoeken. Toen kwamen we de naam "Floèmee" tegen, het deel van de plant dat de suiker vervoert die tijdens de fotosynthese is geproduceerd. In zekere zin zien wij muziek als een soort suiker, een bron die ons inspireert en voedt.

- Is de vermenging van geluidsbenaderingen (de Setâr, een traditioneel Iraans snaarinstrument, en elektronische muziek) de kern van Floèmee?
Jazeker, fusion was vanaf het begin de kern van onze groep, aangezien we beiden invloeden geërfd hebben uit verschillende werelden (Iraanse muziek aan mijn kant en Spaanse muziek bij Alex), wilden we dit deel kunnen opnemen in onze muzikale en creatieve reis.

- Is de lyrische poëzie van Saadi, Iraans dichter en verteller uit de middeleeuwen, eveneens de thematiek of de leidraad doorheen het concert van vanavond?
Het concert dat wij voorstellen draait om het lyrische universum van de beroemde Iraanse dichter uit de middeleeuwen, Saadi, wiens poëzie wij op muziek zetten. Om precies te zijn gebruiken we slechts één gedicht, een Ghazal, dat een liefdesgedicht is, en elk lied bestaat uit een distichon uit hetzelfde gedicht.
Op het concert van vanavond hoort u Ghazal nr. 615.

- Laten jullie ook ons kennismaken met de visuele creaties van de kunstenares Monica Montes die ook het concert zullen begeleiden?
Monica's visuele werk is ook geworteld in de notie van fusie, een samensmelting tussen verschillende ruimtes, of ze nu fysiek, mentaal of zintuiglijk zijn; muziek en beelden vermengen zich in harmonie, waarbij elk zijn eigen denkbeeldige ruimte creëert.
Op het scherm zien we sequenties van alledaagse, gewone, magische, meditatieve, observerende momenten... een werkelijkheid die vervolgens door beeldbewerking wordt geabstraheerd.
Als een reisgids roepen deze bewegende beelden de fysieke of mentale reis op.
Contemplatie, zowel geluid als beeld, is nauw verbonden met reizen; het is de tijd nemen om te observeren, te luisteren, zich terug te trekken in het heden. Contemplatie is ervoor kiezen aanwezig te zijn in de wereld; het is communiceren met alles, in het besef de stroom van de schepping in wording te zijn.

- Hoe ontstaat in een dergelijk creatief proces, waar tijd, ruimte en kunst elkaar ontmoeten, de samenwerking tussen verschillende kunstenaars uit verschillende disciplines?
Voordat we met Monica werkten, stuurde ze ons wat van haar werk en we hielden erg van haar esthetiek. Er was dus vanaf het begin een sterk vertrouwen. We wilden Monica volledige vrijheid geven in haar artistieke expressie. Voor onze eerste samenwerking stuurden we haar vooraf onze muziek, zodat ze die kon beluisteren en de visuals kon maken. Door deze aanpak kon zij een zeer aanvullende dimensie aan onze muziek toevoegen. 
We verkennen ook de mogelijkheden van een live set, het geluid en de visuals zijn verbonden via een computerprogramma en dit geeft ons meer vrijheid om op een harmonieuze manier te improviseren.